Sunday 16 June 2013

Father's Day...

Selamat Hari Bapa kepada suami saya...

Ingin juga disambut Hari Bapa ini dengan makan2 dan bergumbira di luar tapi memandangkan bulan June ini ada banyak peristiwa yg akan bakal disambut bersama keluarga maka sambutan Hari Bapa kali ini disambut di rumah sahaja itupun setelah si suami pulang kerja.  Dua hari selepas hari bapa anak ketiga saya bakal menjangkau usianyer yang ke-2 tahun dan sehari selepas itu sambutan Ulang tahun perkahwinan kami, mmg plan asalnyer nak melahirkan anak ketiga pada tarikh hari ulangtahun tapi memandangkan tiada kelapangan doktor pilihan saya akan sambut baby saya pada hari itu maka diawalkan sehari kelahiran baby...ini semua Qada dan Qadar kan..kan..kan...

Hari itu tidak apa yg istimewa tapi hati terdetik hendak buat Cupcake Marble,  saya tidak pernah buat cupcake marble ini..ini cubaan kali pertama...alhamdulillah marble cupcake saya menjadik..yeay...horeeyy..

Saya buat adunan yg banyak sedikit utk diberikan kepada jiran sebelah...ayat pertama yang keluar dari mulut jiran saya....

Jiran:  Guna adunan dlm kotak tu yer?..
Saya:  Eh! taklah..saya campur sendiri kak, tepung gaul sendiri bukan yg dalam kotak yang koyak dan pukul je....nahee...nahee...saya buat sendiri dengan penuh rasa kasih dan sayang...almaklumlah...marblecupcake sempena Father's Day...ngeh...ngeh..
Anak Jiran:...Emm...bau wanginyer mama cake auntie nih..
Saya: (Kembang..kempis..kembang..kempis...hik..hik..hik..)

Inilah rupa cupcake saya itu:



Belum sempat dihidang cupcake ini telah dilobangkan oleh anak2 saya...nasib badan...anak2 yg tak tahan nk ngapp...


cupcake ini saya hidangkan bersama Lassi Sunquick Ice blended yg saya cipta sendiri....



Letak chocolate rice sikit, lemon sehiris...niat di hati nk letak buah laici tapi dah kehabisan tenaga nk membuka tin laici...

Anak kecil saya menikmatinyer sambil tidak terkata apa2...cuma signal jari best saja berkali-kali diangkat sambil tangan sebelah lagi sibuk menyuapkan ke mulut....hahahaa...hai..anak...anak....


Kesian babahnyer tidak dpt menikmati ice blended dengan aman sbb direbut oleh anak..anak..takper..takper..besok bila kita dh tua anak-anak dah meningkat dewasa tidak ada lagi suasana kekalutan bersama anak-anak sebabnyer mereka sudah ada urusan sendiri..(sedih dan pilu bila mengenangkan saat itu akan tiba jua satu hari nanti!)

Resepi Marblecupcake:

Bahan-bahan:
175 g tepung naik sendiri
125 g gula castor
1 ketul butter
1 sudu kecil esen vanilla
5 biji telur (4 biji telur penuh dan 1 biji telur kuning sahaja)
2-3 sudu  Van Houtan cocoa powder
3 - 4 sudu susu Ideal
Kismis

Cara-Cara:

1.Pukul butter, gula, susu ideal dan esen vanilla sehingga kembang.
2.Masukkan telur sebiji demi sebiji, masuk sebijik pukul, sebijik lagi..pukul lagi sehinggalah habis.
3.Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata.
4.Bahagikan adunan kepada dua bahagian, satu bahagian masukkan serbuk koko tadi dan gaul sehingga rata.
5. Masukkan kedalam bekas cupcake berselang seli dan taburkan kismis
6. Bakar pada suhu 150 selama 30minit..
Siap!..

Lassi Sunquick Ice Blended

hahaha...nama je canggih...omputih bagai tp senang je....

1.  Guna semula setin susu ideal lebihan buat kek tadi, kalau simpan lama pun rugi saja.
2.  Ketulan Ais.
3.  Bancuhan oren sunquick yg siap diuji rasa hahaha...
4.  Masukkan sumer bahan tadi dlm blender dan GRRRRRR...blend....
Siap...tabur hiasan yg disukai dan hidang,

Tambahan boleh jugak diletak air laici ker, air cocktail ke, air kelapa ker...ikut selera anda...kesedapan sehingga menjilat jari...kalau letak plain yogurt lagi TERANGKAT..lemak berkrim tp saya tak letak yogurt sbb dlm peti ais sudah habis...ngeee...

Selamat mencuba...senangkan...apa yang penting...semua itu perlu dilakukan DENGAN PENUH KASIH SAYANG.....baru sedap....kah....kah...kah..





1 comment: