Tuesday 25 November 2014

AZAM BARU MENYIMPAN - Babai 2014...welcome 2015

AZAM BARU Babai 2014...welcome 2015

Pejam celik pejam celik sudah hampir penghujung tahun 2014, selalunya bila nak masuk tahun baru sahaja pasti ramai yang 'set in mind' target atau azam, saya pun sama jugek! tiap2 tahun buat azam....tiap2 tahun buat target! Ada yang terlaksana...ada yang KECUNDENG....kah...kah...kah...

Azam saya yang akan saya buat ini menjadi ikut-ikutan di media sosial facebook..semacam VIRAL gitew kan..kan..kan..

terjangkitsss uoollss!...

MENYIMPAN si HIJAU! Apa itu Si Hijau??!!??? yang pasti bukan TOYOL hokeh!


Ini dia si HIJAU si jali-jali ekekee...handsome tak JEJAKA DUIT yang bertongkolok ittew??? hik..hik..hik...jgan cakap lebih2 nnt kena saman! hahahaa... 



Ini azam saya satu di antara dua bagi tahun hadapan (errk!! dua??? pheww...)
Saya berazam KUAT HARIMAU dengan azam ini sebab saya dah pun TERrrr.....TAK SENGAJA telah melakukannya DEMI ANAK TERUNA ku yang sorang ini yang terlampau obses dengan LEGO....(ini kes mamanya tAK CUKUP BUDGET yer...) so disebabkan duit LEBIHAN tidak ada maka saya mulakan STRATEGI ...BELANJA, BELI DAN SIMPAN! .....Hah! giteww faham??!!??

TAk Faham?..takper2 ioollss pun tak faham tapi alhamdulillah dapat jugak simpan keh..keh..keh..

Begini let me explain!

Bagi saya yang gaji average range ini saya mula menyimpan RM5 setiap kali selepas belanja atau setiap kali duit RM5 ini diperolehi setelah kita berbelanja...maksudnya baki yang kita dapat dari KAUNTER CASHIER ci adik manis di mydin ke, tesco ker, giant ker...tak kisahlah janji DUIT BAKI!!!

Jadi mcm TERSAMPUK uoolss bila nampak RM5 ini terus KEDEKUT dan terus MASUK BEG!

Kalau ada duit lain mcm note RM10 ke RM50 ke pecahkan note itu (ada kawan saya cakap kalau takde duit pecah, ambil lesung batu MAKA pecahkan iye...yeay!! LOL!!yeay!! LOL!!) ini adik beradik suka sakat tersampuk hokeh! saya pun tergolong dlm golongan ini.....akikikiki..

Saya mula menyimpan baru dlm 2 minggu lebih sudah dapat banyak ini.



 WAH!..WAH!! kalau selalu orang yang BOROS seperti saya ini tidak dapat menyimpan sebanyak ini walaupun di hujung bulan! betul ini PENGAKUAN BENAR!! saya seorang yang BOROS!! tapi kali ini saya dapat menyimpan sambil BERBOROS! jadi kepada anda yang BOROS jangan teragak2 lagi untuk try! cuba! saya dah cuba! alhamdulillah menjadik...

BOROS itu suka membeli kan? Tak dapat tahan atau kawal nafsu untuk berbelanja bukan? Nah sekarang kita boleh belanja sambil menyimpan! Cuba! cuba! jangan tak cuba! saya pun tak percaya tapi saya CUBA! 

Kalau nak lebih banyak lagi anda boleh cuba guna note yang lain....kalau yang LOMAYAN GAJIKnya...menyimpan pun pasti LOMAYAN!!...(siapa cakap gaji besar duit lebih banyak....No!..No! NO! jangan tertipu...pernah dengar pepatah ini!

BESAR PERIUKnya maka BESARlah KERAKnya...(pernah masak nasik dalam periuk tak?) kalau bagi anda yang tidak pernah memasak nasik...emmph! tak dapek la den nak nolongnyer teruk beno PEMALAIHnyer! makan pandai! issh....issh..)  boleh pergi tengok periuk nasik kawan ke? idak pung pegi masuk dapur tokey kedai yang anda suka makan tu tengok...maka anda akan faham! hahahaa...

Sebab itulah org kaya lagi KEDEKUT KEPUT! dari orang susah hokeh! orang susah pun tak KEDEPUT KEPUT mcm ORANG KAYA tau!!!!....

Bagi saya, saya mula menyimpan duit RM5 dan RM20...baru 2.5 minggu udah dpt banyak ini!! Jangan jeles......ini hasil simpanan dari ORANG YANG TERAMAT BOROS tau!..



Kalau pun kita tidak dapat buang sifat BOROS ini tapi sedikit demi sedikit ia akan terhakis sifat buruk ini tanpa kita sedar...JIKALAU ingin BERUBAH mulakan SEKARANG jangan BERTANGGUH!








Target saya untuk bulan November ini saya nak belanja anak teruna saya beli MAINAN LEGO di LEGOLAND sempena cuti sekolah DECEMBER ini...yeay!! (tetapi INGAT! duit lebihan hasil dari kaunter cash legoland yang mengandungi RM5 atau RM20 laksanakan perangai sampok anda...iaitu SIMPAN!!!!) belanja sambil simpan!!....jangan lupa tau!!! wajib!!!.....

    (gambar  ini telah diupdate pada 26/12/2014)

Ini hasil simpanan sehingga sehari sebelum saya pergi bercuti di Legoland pada 17/12/2014...kalau orang boros mcm saya sebelum2 ini hujung bulan pun belum tentu dapat simpan sejumlah ini.

                                           (gambar ini telah diupdate pada 26/12/2014)

 
 
Jangan main2.....RM500 nih hahahaa...alhamdulillah..hasil simpanan yang bersungguh-sungguh!
 
Lepas ini simpan lagi untuk
target 1: pertengahan tahun 2015
target 2: hujung tahun 2015 pulak ok...jom! jom! kita sama2....hasilnya pasti LUMAYAN bah!...





 

5 comments:

  1. Salam. Hee tahniah. usaha tangga legoland ya.

    ReplyDelete
  2. wow...tahniah... memang dah lama amalkan simpan rm20 ... memang seronok kan..

    ReplyDelete
  3. Itu lah best kan!..tambah semangat bila tahu ada jumpa yg sama menyimpan...thanks Irma Putri! :):):)

    ReplyDelete
  4. Sy pon br je 2 bulan berjinak jinak simpan 5 & 20 hengget..kkdang 1 hengget pon jadi mangse...mmg berbaloi bg org yg boros cm kite nie kan...hehe...

    ReplyDelete